FILM KAO UVRNUTA IGRA UMJETNIČKE FORME I ŽIVOTA…
…tu igru ne nudi niti jedna druga umjetnost.
Kao što ljudska zajednica postaje istinskom tek kada se ideja o njojvidljivo ostvari, tako i duhovno u težnji da postane stvarno, mora postati vidljivo. Kao i u religijama, duhovni pojam Boga mora biti otjelotvoren da bi ga ljudsko biće moglo spoznati. Tako i filmska ideja postaje stvarnost onoga trena kada postane vidljiva. U toj igri redatelj je Stvoritelj i u svojim rukama ima moć kreiranja novoga svijeta. On određuje što će gledatelj vidjeti, kako će to vidjeti i što će viđenim gledatelj doživjeti.Nije li to gotovo zastrašujuća moć manipulacije? No, prije publike, žrtva redateljeve manipulacije je – glumac.
Startna pozicija glumca je golemo, bezgranično i u početku gotovo dječje povjerenje u redatelja. Glumac mora biti spreman ne samo dobro odigrati ulogu već pružiti cijeloga sebe. Glumac pred objektiv redateljeveve kamere staje potpuno izložen, kao čovjek ogoljen, bez „karaktera“ iza kojega se na pozornici može udobno sakriti. Mora naučiti kako se tom misterioznom oku pokazati, ponuditi, predati…
Filmski glumac se pred kamerom odriče glume. Dozvoljava joj da ga ona gleda, da ga promatra, da se zagleda u njegov svaki kutak, da ulazi u njegovu intimu bez distance. Ovakav odnos pretpostavlja ogromno povjerenje, ali i međusobno poštovanje. Jer, s druge strane objektiva je redatelj koji kroz objektiv dobiva pristup, dodir s realitetom osoba i stvari, ulazi u njihovu esenciju i uzima što mu treba da bi to poslije pokazao publici. Neopisiva je odgovornost koju redatelj preuzima na sebe. Odgovornost koja ne prestaje trenutkom gašenja kamere. Odgovornost ne samo prema glumcu, već i prema samome sebi. Čudesna je stvar ta kamera… Režirati novi svijet zapravo je golemi moralni čin njegovog „stvoritelja“.
I tako nastaje začarani trokut povjerenja, poštovanja i predavanja između redatelja, glumca i publike. A vibriranje tog magičnog trokuta određuje hoće li se dogoditi alkemija… Ono određuje hoće li taj novostvoreni svijet transcendirati iz prostora vidljivoga na viši stupanj, ponovno u sferu duhovnog.
Ako, i kada do toga dođe… dogodi se umjetnost. Tada u tami kino dvorane film ispunja prostor, ulazi u naše pore, misli, stanice, postaje dio nas, postaje dio naše kolektivne memorije, dio naših života, nas samih. A samim tim, mijenja i nas i svijet u kojem živimo.
Jasna Bilušić
Ocjenjivački sud 6. Filmskog festiva glumca
Hrvatsko društvo filmskih djelatnika (HDFD) imenovalo ocjenjivački sud 6. Filmskog festivala glumca koji će i ove godine djelovati u tročlanom sastavu – Alma Prica, Doris Šarić Kukuljica i Iva Mihalić.
Alma Prica
Doris Šarić Kukuljica
Iva Mihalić
One će odlučiti tko će ove godine biti nagrađen sad već tradicionalnim Zlatnim i Srebrnim Orionima. Nagrade će i ove godine biti dodijeljeni u kategorijama na najbolja glumačka dostignuća: najbolja glavna, i najbolja sporedna ženka i muška uloga.
6. Filmski festival glumca
od 12. do 19. listopada 2022. u
Gradskom kazalištu Joza Ivakić Vinkovci
srijeda, 12. listopada u 20 sati
BACI SE NA POD
redateljica – Nina Violić
uloge – Goran Bogdan, Nina Violić, Bruno Frketić Bajić i Lee Delong
Posljednji trenuci zafrkancije, nježnosti i apsurda prije rastanka jedne obitelji. Dok se roditelji bave zamjeranjima i prebacivanjem krivnje, njihov šestogodišnji sin svoj svijet gradi kroz igru. Svatko ima svoju istinu, u čiju ćete povjerovati?
scenarij Nina Violić • kamera Vanja Černjul, ASC, HFS • montaža Vladimir Gojun • oblikovanje zvuka Julij Zornik • glazba Filip Šovagović • kostimografija i scenografija Ana Savić Gecan • producentice Vanja Sremac, Zdenka Gold • koproducenti Igor A. Nola, Vinko Brešan, Boris T. Matić, Lana Matić, Danijel Pek • produkcija Spiritus movens
četvrtak, 13. listopada u 20 sati
ZBORNICA
redateljica – Sonja Tarokić
uloge – Marina Redžepović, Stojan Matavulj, Nives Ivanković, Maja Posavec, Sandra Lončarić, Daria Lorenci Flatz
Suočena s restrikcijama školskog sistema te okružena obeshrabrenim učiteljima, nova i entuzijastična osnovnoškolska pedagoginja Anamarija ulazi u vlastitu borbu s problematičnim profesorom povijesti, nesvjesna da upravo tim putem polako postaje sve sličnija kolegama u zbornici.
scenarij Sonja Tarokić • kamera Danko Vučinović • montaža Borna Buljević • oblikovanje zvuka Borna Buljević • kostimografija Katarina Pilić • scenografija Tajana Čanić Stanković
petak, 14. listopada u 20 sati
NOSILA JE RUBAC ČRLENI
redatelj – Goran Dukić
uloge – Nataša Dorčić, Pjer Branko Meničanin, Ljubo Zečević, Tesa Litvan, Areta Ćurković, Dora Polić Vitez, Ljubomir Kerekeš, Robert Ugrina, Ljupčo Todorovski
Sveznajući Isus Krist, prefrigana kuma Anka i brbljava svinja Beba u romantičnoj komediji s puno pjevanja u pitomom Hrvatskom zagorju ratnih devedesetih. Od oružja prisutni su tek lovačka puška i plastični pištolj. Sitnim vezom slatko-gorkih zapleta dominiraju drama prve svinjske ljubavi u trenutku zračne uzbune te kvar frizerske haube na pola frizure. Svadba, prošćenje, prpošni napjevi, dezerteri, Majka Božja, sir, vrhnje i happy end su uključeni!
scenarij Sandra Antolić • montaža Ivana Fumić • oblikovanje zvuka Frano Homen • glazba Marko First • kostimografija Morana Starčević •
scenografija Iva Rodić • kamera Branko Lint • koproducenti Danijel Pek, Kristijan Risteski • producentica Nina Petrović • produkcija Švenk d.o.o. u koprodukciji s Antitalentom
subota, 15. listopada u 20 sati
GLAVA VELIKE RIBE
redatelj – Arsen Oremović
uloge – Lana Barić, Nikša Butijer, Neven Aljinović – Tot
Taksist Andrija prodaje bratovu kuću na selu i poziva ga da se useli k njemu i njegovoj ženi Vesni u stan u Zagrebu. U njihovu ionako ne baš skladnu bračnu svakodnevicu ulazi još i surova realnost postratne Hrvatske.
scenarij Arsen Oremović • kamera Marinko Marinkić • montaža Tomislav Pavlic • oblikovanje zvuka Tihomir Vrbanec • glazba Toni Starešinić • kostimografija Katarina Zaninović • scenografija Dino Toplolnjak • producentice Maja Vukić, Katarina Prpić • produkcija Izazov 365
nedjelja, 16. listopada u 20 sati
DAN D
PAKRAC 1991: POČETAK, OBRAT I POBJEDA
redatelj – Davor Šarić
U Jugoslaviji početkom 1991. godine rastu napetosti. U zapadnoj Slavoniji dio Srba odlučuje, po uzoru na Knin, otkazati poslušnost hrvatskoj vlasti. Zagreb to ovaj put ne može mirno promatrati. Nakon što su 1. ožujka 1991. u Pakracu razoružani policajci hrvatske nacionalnosti, pokrenuta je velika akcija.
Iz Bjelovara i Zagreba idućeg dana u grad su ušle jake snage MUP-a i vratile policijsku postaju pod nadzor. Uskoro počinje napeti triler. S okolnih brda počinje se pucati na hrvatsku policiju te dolazi do prvog pravog vatrenog okršaja u kojem samim čudom nije bilo poginulih policajaca.
Scenarij Borna Marinić • Snimatelj i producent Igor Knežević • Montaža Matea Šarić • PRODUKCIJA Prvi red fotelja za HRT